Mobile-first індексація та її вплив на SEO

Останнім часом ми часто чуємо про mobile-first індексацію – останню ініціативу в роботі Google над тим, щоб зробити інтернет більш дружнім до мобільних девайсів.

Зараз ми спробуємо розібратись, що саме означає ця зміна в роботі Google для власників сайтів і яких дій зі сторони SEO-спеціалістів вона вимагає.

Що таке «mobile-first індексація»?

Mobile-first індексація означає, що Google почне індексувати в першу чергу мобільну версію ресурсу і буде орієнтуватися на неї при ранжируванні. Відстежуючи трафік на сайт, Ви будете бачити зростання кількості відвідувань з боку Smartphone Googlebot, а кешуватися будуть мобільні версії сторінок.

Чому «mobile-first»? Тому, що це не mobile-only індекс: якщо у сайту немає mobile-friendly версії, в індекс буде включатися десктопна версія. Однак відсутність оптимізованої під мобільні пристрої версії може негативно позначитися на ранжуванні сайту, а ресурс, який буде більш зручним для мобільних користувачів, потенційно зможе отримувати більш високі позиції і в десктопному пошуку.

Якщо десктопна і мобільна версії сторінки будуть еквівалентними, наприклад, при використанні адаптивного дизайну, то ця зміна не матиме значного впливу на ефективність сайту в результатах пошуку.

Проте, цей перехід знаменує собою фундаментальну зміна в тому, як Google оцінює контент сайту і розставляє пріоритети в скануванні та індексації. На даний момент основною версією сайту вважається десктопна, а мобільна версія розглядається як «альтернативна», призначена для конкретних випадків використання.

Тому Google заохочує вебмайстрів з окремим мобільним сайтом (m.domain.com) налаштовувати теги перемикання (switchboard tags), які вказують на існування мобільної версії URL за допомогою спеціального тегу rel = alternate. При наявності таких тегів Google не потрібно сканувати і кешувати мобільні версії сторінок, оскільки він може просто відобразити мобільний URL для мобільних користувачів.

Пріоритет десктопної версії з боку Google призвів до того, що SEO-фахівці та маркетологи приділяли їй максимальну увагу, і вона створювалася як основна версія ресурсу з максимально повним контентом, розміткою структурованих даних, більшістю зворотних посилань, тегами hreflang і т.д., в той час як мобільна версія часто була «урізаною», з меншою кількістю контенту і зовнішніх посилань.

Як підготуватися до mobile-first індексації?

Перше, що потрібно знати – немає ніякої причини для паніки. В даний час ця зміна знаходиться на ранній стадії тестування і запускається дуже повільно і лише для тих сайтів, які Google вважає досить «готовими» для цього. За допомогою такого підходу Google хоче зробити так, щоб наслідки для сайтів були мінімальними.

Згідно з останньою інструкцією від Google по цій темі, якщо ваш сайт є адаптивним або іншим чином еквівалентним в десктопній і мобільній версіях, то нічого додатково робити не потрібно (за умови, що ви вже задоволені роботою свого ресурсу і його позиціями в результатах пошуку).

Навіть якщо сайт є адаптивним, важливо переконатися, що мобільні сторінки швидко завантажуються, а зображення і інші динамічні елементи оптимізовані для мобільних пристроїв. При цьому важливо пам’ятати, що після переходу на mobile-first індексацію контент, прихований у вкладках і під посиланнями типу «Натисніть, щоб прочитати», буде оброблятися так само, як і контент, видимий по замовчуванню.

При наявності окремого мобільного сайту, слід перевірити наступні пункти:

  • Контент. Переконайтеся, що мобільна версія містить весь той якісний і цінний контент, який доступний в десктопній версії ресурсу: текст, відео та зображення. Переконайтеся, що формати, які використовуються в мобільній версії можна просканувати і проіндексувати (включаючи атрибути alt для зображень).
  • Структуровані дані. У десктопній і мобільній версії сайту повинна використовуватися однакова семантична розмітка. URL, що показуються в рамках структурованих даних на мобільних сторінках, повинні бути мобільними. Уникайте додавання непотрібних структурованих даних, нерелевантних вмісту сторінки.
  • Метадані. Переконайтеся, що заголовки Title і метаописи еквівалентні на обох версіях всіх сторінок. Зверніть увагу, що в офіційній інструкції використовуються слово «еквівалентний», а не «ідентичний». Це означає, що ви все ще можете робити мобільні заголовки більш короткими, але контент сторінки повинен включати одну і ту ж інформацію і релевантні ключові слова.
  • Hreflang. Якщо ви використовуєте атрибут rel = hreflang для інтернаціоналізації, то мобільні URL повинні вказувати на мобільні версії сторінки, а десктопні URL – на десктопні.
  • Соціальні метадані. Розмітка OpenGraph, Twitter Cards і інші соціальні метадані повинні міститися і в десктопній, і в мобільній версії сторінки.
  • XML Sitemap. Переконайтеся, що всі посилання на карту сайту доступні з мобільної версії ресурсу. Це також стосується директив robots (robots.txt або метатегу robots) і навіть таких сигналів довіри, як посилання на політику конфіденційності.
  • Search Console. Підтвердіть і десктопну, і мобільну версію в Search Console.
  • App Indexing. Якщо ви налаштували індексацію додатків на десктопному сайті, переконайтеся, що ви також підтвердили мобільну версію сайту.